Wawasan Al-Qur’an tentang Komunikasi Massa

(Kajian Tafsir Tematik)

Authors

  • Budi Suhartawan STIQ AR RAHMAN BOGOR

Keywords:

Qur'an, Mass Communication, Thematic

Abstract

The Qur'anic insight on mass communication is communication between one person and another through mass media with the guidance of the Qur'an. The main purpose of this research is to introduce and socialise Qur'anic insights on mass communication through thematic studies of Qur'anic verses. The research method is categorised as a qualitative approach with the type of library research. Based on the data analysis that has been done, it is concluded that the main principles of Quranic Insights on Mass Communication include: Imitating prophetic traits (siddiq, amanah, tablig and fathonah) with knowledge and understanding, reading and learning before plunging and communicating with the masses, understanding conditions and maintaining local wisdom as long as it does not conflict with sharia, presenting solutions, using soft methods, presenting communication full of wisdom, and finally ensuring that what we convey comes from a clear and accountable source.

References

A. Hasan. Al-Furqan Tafsir Al-Qur’an, Jakarta: Universitas Al-Azhar Indonesia, 2010.

Rahman, Abd. Komunikasi Dalam Al-Qur`An: Relasi Ilahiyah Dan Insaniyah. Malang: UIN Malang Press, 2007.

Abdullah, Muhammad Qadaruddin. Teori Komunikasi Media Massa. Dikases Pada Hari Senin Tanggal 16 Januri 2023 Di Jonggol Bogor Jam 11.30 WIB.

Antar Venus, Antar Dan H. A. Saefuddin. Cultivation Theory. Jurnal Mediator, Vol. 8. No. 1. Juni 2007.

Arisanty, Melisa. Imperalisme Budaya Melalui Perangkulan Budaya Lokal Di Balik Film Java Heat. Ilmu Komunikasi, Fakultas Humaniora Dan Bisnis, Universitas Pembangunan Jaya.

Az-Zuhaili, Wahbah. Tafsir Munir Jilid 1 Diterjemahkan Oleh Abdul Hayie Al-Kathani Dkk. Depok: Gema Insani, 2013.

Baidan, Nashruddin. Metodologi Penafsiran Al-Qur’an.Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2000.

Dahlan, Zaini. Qur’an Karim Dan Terjemahan Artinya, Yogyakarta: Uii Press Yogyakarta, 2006.

Dahlan, Zaini. Qur’an Karim Tejemahan Artinya, Yogyakarta: Uii Press, 1999.

Halik, Abdul. Komunikasi Masa, Makasar: UIN Makasar, 2013.

Hamka, Buya. Tafsir Al-Azhar Juz 3-4, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1986.

Hamka, Pribadi Hebat, Depok: Gema Insani, 2014.

Hosen, Nadirsyah Dan Ibrahim Hosen. Ngaji Fikih Pemahaman Tekstual Dengan Aplikasi Yang Kontekstual, Yogyakarta: Bentang, 2020.

Hosen, Nadirsyah. Tafsir Al-Qur’an Di Medsos Mengkaji Makna Dan Rahasia Ayat Suci Pada Era Media Sosial, Yoygakarta: Bentang Pustaka, 2019.

Hude, Darwish, Et.Al. Cakrawala Ilmu Dalam Al-Qur’an, Jakarta: Firdaus, 2002.

Ichwan, Muhammad Nur. Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an, Semarang: Team Rasil Media Group, 2008.

Imam Nawawi, At-Tibyan Adab Pengahapal Al-Qur’an, Jakarta: Al-Qalam, 2014.

Kustiawan, Winda Et.Al. Komunikasi Massa. Journal Analytica Islamica: Vol. 11 No. 1 Januari - Juni 2022.

Mildad, Jamal. Komunikasi Massa Dalam Perspektif Islam (Kajian Terhadap Al-Qur’an Pada Ayat-Ayat Tabayyun). Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Teuku Umar.

Morisan. Teori Spiral Of Sailence: Perkembangan Terkini Dan Implikasinya Terhadap Studi Media Masa. Jurnal Mediakom. Volume. 2 Nomor 4 September, 2009.

Nawawi, Imam. Arbain Nawawi Fii Al Hadist As-Shohih An-Nawawi, Rembang Jawa Tengah: Ibnu Sholihin, T.Th.

Robert W. Hefner, Islam Dan Demokratisasi Di Indonesia Civil Islam Edisi Bahasa Indonesia, Yogyakarta: Isai, 2001.

Saefullah, Kurniawan Dan Ernie Tisnawati Sule. Pengantar Manajemen, Jakarta: Kencana, 2017.

Shihab, M. Quraish. Kaidah Tafsir, Ciputat: Lentera Hati, 2013.

Shihab, M. Quraish. Tafsir Al-Misbah Pesan, Kesan Dan Keserasian Al-Qur’an, Ciputat: Lentera Hati, 2002.

Shihab, M. Quraish. Tafsir Al-Misbah, Volume 2. Tangerang: Lentera Hati, 2007.

Siraj, Said Aqil. Islam Kebangsaan Fiqih Demokratik Kaum Santri, Jakarta: Risalah Nu, 2019.

Tomlinson, John. 2002. The Discourse of Cultural Imperialism.

Ulhaq, Ziyad. Psikologi Qur’ani 30 Tipologi Manusia Dan Rahasia Keperibadiannya, Jakarta: Qaf, 2018.

Wahid, Abdurrahman. Tuhan Tidak Perlu Dibela, Yogyakarta: Ircisod, 2018.

Wahyuni, Isra. Metode Komunikasi Dalam Al-Qur`An. Fakultas Ushuluddin Dan Filsafat Universitas Islam Negeri (UIN) Ar-Raniry Darussalam: Banda Aceh, 2018 M/ 1439.

Wardani, Ab. Karakteristik Komunikasi Massa, Dikutip Pada Laman Http://E-Journal.Uajy.Ac.Id. Diakses Pada Ahad, 8 Maret 2023 Pkl. 08.25 WIB.

Wijaya, Subur. Al-Quran Dan Komunikasi (Etika Komunikasi Dalam Perspektif Al-Qur’an). Jurnal Al-Burhan Vol. 15 No. 1 Tahun 2015.

Zarkasyi, Hamid Fahmi. Pluralisme Agama Telaah Kritis Cendikiawan Muslim, Jakarta: Insists, 2013.

Zarruq, Syekh Ahamd. Al-Hikam Ibn Athaillah, Jakarta: Qalam, 2017.

Downloads

Published

2023-03-31

How to Cite

Budi Suhartawan. (2023). Wawasan Al-Qur’an tentang Komunikasi Massa: (Kajian Tafsir Tematik). lumul Qur’an: urnal ajian lmu l-Qur’an an afsir, 3(1), 113–130. etrieved from https://ojs.stiudq.ac.id/JUQDQ/article/view/123